Kundservice: info@tryggareid.se
Märk upp dina mobiler, klockor, glasögon, cyklar med mera. Varje skyddsdekal har ett ID-nummer som är kopplat till dig som kund.
Förlorar du ett föremål och det upphittas av en privatperson eller polis så kan vi enkelt spåra dig som ägare.
På skyddsdekalerna står det vart man ska ringa samt att en hittelön betalas ut av Tryggare ID. Vi skickar hem föremålet till dig.
Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar en tjänsteförmedlare dig inom 24h.
Är du intresserad av att Stöldskyddsdekaler?
Lämna namn och telefon nedan så ringer vi upp dig så snart som möjligt och berättar mer.
AVISERING OM KREDIT-UPPLYSNINGAR I REALTID
Du får en avisering i realtid om det görs en kreditupplysning i ditt namn via Bisnode eller CreditSafe. Detta ger dig möjlighet att reagera omedelbart vid pågående bedrägeriförsök, till exempel om någon försöker köpa en vara med ditt personnummer.
KONTROLLERA DIN INKOMSTUTVECKLING
Med ID-bevakning håller du koll på din inkomstutveckling under de senaste tre åren och eventuella skulder hos Kronofogden. Du kan ta en kreditupplysning på dig själv när du vill och hur många gånger som helst.
NYTT TELEFONABONNEMANG
Du blir meddelad om ett abonnemang tecknas i ditt namn hos teleoperatörerna. Det ger dig möjlighet att agera om en bedragare registrerar ett abonnemang på ditt personnummer.
BEVAKNING AV ADRESSÄNDRING
Du blir meddelad via SMS om någon ändrar din adress. Det är ett vanligt sätt för brottslingar att inleda en ID-kapning. Det innebär att du har möjlighet att agera snabbare vid bedrägerier.
BEVAKNING AV DINA FASTIGHETER
Du blir meddelad om uppgifter ändras kring dina fastigheter. Till exempel om någon tar över ägandet. Det ger dig möjlighet att vidta åtgärder vid försök till bedrägerier mot dina fastigheter.
BEVAKNING MOT UPPGIFT OCH KÄLLA
När bedrägeriet redan skett
Med en bedrägerispärr kan du som redan utsatts för bedrägeri eller en identitetsstöld få skydd. Genom att kontakta Tryggare ID så hjälper vi till att spärra din kreditupplysning via ett samarbete med Bisnode. Detta försvårar för nya bedrägerier.
Vi spärrar direkt din kreditupplysning i två veckor (inom en timme spärrar även Bisnode din kreditupplysning hos övriga anslutna kreditupplysningsföretag).
Bisnode AB
– Creditsafe i Sverige AB
– Decidas Info AB
– Syna AB
– UC AB
– Spärren förhindrar att det går att ta en kreditupplysning på dig hos angivna kreditupplysningsföretag. Inom två veckor från er kontakt med oss behöver du skicka in en kopia på polisanmälan av bedrägeriet, samt ett brev som Tryggare ID bistår med med allt som behöver finnas med. Brevet ska vara undertecknat av dig.
– När vi mottagit polisanmälan och brevet förlänger vi er bedrägerispärr till att gälla under fem år, både hos Bisnode, UC och hos övriga angivna kreditupplysningsföretag.
Inget av ovan nämnda företag lägger in en spärr i förebyggande syfte!
När bedrägeriet redan skett
När du utsätts för ett bedrägeri eller en ID-kapning har det ofta hunnit gå väldigt långt. I detta läge kan det vara skönt att ha någon att ringa till som förstår, har kunskap men som framförallt driver och hjälper till. Att förstå att du blivit ID-kapad är ofta förenat med panik.
Vi hjälper till och assisterar dig med att återställa kreditstatus, bestrida fakturor hos fordringsägare, kontakta myndigheter och andra instanser som krävs vid ett bedrägeri.
Vi finns även här för att kunna bistå med information, kunskap samt regler som gäller i Sverige.
– Vid konstaterad ID-stöld hjälper vi dig att justera felaktiga uppgifter och försöker få bort betalningsanmärkningar i så stor utsträckning som möjligt.
– Vi bestrider felaktiga betalningskrav och fakturor.
-Vid omfattande bedrägerier spärrar vi ditt personnummer som extra skydd med bedrägerispärren.
– Vi finns här för dig dygnet runt – Alla dagar om året!
RÄTTSSKYDD
– Om en ID-stöld leder till tvist eller domstolsprövning får du juridisk hjälp och rättsskydd när beloppet är under ett halvt prisbasbelopp.
– Vid juridisk hjälp får du en egen jurist via samarbetspartner.
– Rättsskyddet täcker juridiska kostnader upp till 25 timmar.
ALLMÄNNA VILLKOR
Gäller from 2019-01-01 tills vidare
1. Allmänt och definitioner
Dessa allmänna villkor (”Allmänna villkor”) utgör en del av det avtal (”Avtalet”) som privatperson (”Kunden”) ingår med TryggareID (”TryggareID”) avseende ID-Skydd Premium (”Tjänsten”). Med Tjänsten avses den av TryggareID tillhandahållna tjänsten ID-Skydd Premium med den huvudsakliga funktion som beskrivs i punkt 3 och 4 nedan. Med ”Avtalsdagen” avses den dag Kunden ingick Avtalet med TryggareID, antingen skriftligt, muntligt eller via e-signering. Med ”Spärrlinje” avses TryggareIDs larmcentral.
2. Kontaktuppgifter till TryggareID
Kunden kan alltid kontakta TryggareIDs kundservice genom att skicka epost till kundservice@tryggareid.se eller brev per post till TryggareID, Box 14020, 70014 Örebro.
3. Allmänt om Spärrservice
Tjänsten är en säkerhetstjänst för konsumenter där TryggareID efter en förlustanmälan från Kunden förmedlar spärrning av Kundens identitets- och värdehandlingar såsom betal-/kreditkort. Tjänsten hjälper Kunden att skydda förlorad eller stulen egendom.
Tjänsten kan omfatta Kundens kreditkort, bankkort samt övriga värdehandlingar (t.ex. pass och körkort) utfärdade i Sverige samt mobiltelefoner med telekomtjänster hos svensk operatör i Sverige.
3.1. Säkerhetsbestämmelser för spärrning av identitets- och värdehandlingar
Genom att registrera identitets- och värdehandlingar i TryggareIDs stöldskyddsregister underlättas spärrning vid förlust. Registrering kan göras av kreditkort, bankkort och andra värdehandlingar utfärdade i Sverige. Registrering görs online på TryggareIDs hemsida via ”Mina sidor” eller via av TryggareIDs tillhandahållen registreringsblankett. Registrering förutsätter inloggning eller att Kunden skickar en registreringsblankett till TryggareID per post. Vid begäran av spärrning registrerar TryggareIDs handläggare anmälan i avsett system och kontaktar Kundens leverantörer av identitets- och värdehandling som i sin tur utför spärrning. TryggareID kan vid begäran hjälpa till med polisanmälan. Spärrning kan begäras dygnet runt, alla dagar, via telefon (spärrlinjen 0771 11 20 20).
3.2 Säkerhetsbestämmelser för spärrning av telefon och abonnemang
Genom att registrera telefon och abonnemang i TryggareIDs stöldskyddsregister underlättas spärrning vid förlust. Registrering görs online på TryggareIDs hemsida via ”Mina sidor” eller via av TryggareIDs tillhandahållen registreringsblankett. Registrering förutsätter inloggning eller att Kunden skickar en registreringsblankett till TryggareID per post. Vid begäran av spärrning registrerar TryggareIDs handläggare anmälan i avsett system och kontaktar teleoperatören som utför spärrning av abonnemanget. Vid registrerad IMEI-kod kontaktas teleoperatören nästföljande arbetsdag för spärrning av telefon. För att registrera spärrning av IMEI ska polisanmälan skett och diarienumret ska ha tillhandahållits TryggareIDs handläggare.
4. Allmänt om ID-Skydd Tjänsten omfattar:
– bevakning, via utvalda partners, av Kundens finansiella status samt meddelande och vidtagande av förebyggande åtgärder så fort någonting i denna status ändras,
– assistans för återupprättande av Kundens identitet- och kreditstatus gentemot myndigheter, företag eller privatpersoner om Kundens identitet, trots bevakningen, obehörigt utnyttjats genom stöld, rån, bedrägeri, urkundsförfalskning, brytande av postförsändelse eller intrång i elektroniskt lagrad information,
– assistans med bestridande av fakturor om köp olovligen genomförts i Kundens namn, samt
– kostnadsfritt biträde, via av TryggareIDs utvald partner, av juridiskt ombud upp till ett värde motsvarande 25 timmar i den mån fakturan/skulden inte krediterats efter bestridande. Det är i första hand TryggareID som ska ha kontakt med det juridiska ombudet för att den juridiska rådgivningen ska ingå.
4.1. Med ”identitet” avses; namn, personnummer och signatur inklusive elektronisk signatur.
4.2. Genom Tjänsten får Kunden tillgång till Bisnode Kredit AB:s (”Bisnode”) kreditprofil på Kund. Kreditprofilen och händelser från Bisnode finns tillgänglig för Kund på minasidor.tryggareid.se genom att logga in med Mobilt BankID. Kund får även SMS och/eller e-post skickat till sig när en förändring avseende Kunds kreditprofil inträffat.
4.3. Genom Tjänsten får Kunden tillgång till Creditsafe i Sverige AB:s (”CreditSafe”) realtidsövervakning. SMS och/eller e-post skickas till Kunden när en kreditupplysning har tagits via CreditSafe:s upplysningstjänst.
4.4. TryggareID har rätt att ändra de Allmänna villkoren genom att meddela Kunden via e-post eller genom publicering av de nya Allmänna villkoren på Webbplatsen. De uppdaterade Allmänna villkoren börjar gälla trettio (30) dagar efter e-postmeddelandet skickats till Kunden eller efter att de publicerats på Webbplatsen. Det åligger Kunden att ta del av de aktuella villkoren på Webbplatsen. Genom registreringen av handlingar och föremål hos TryggareID bemyndigar Kunden TryggareID (eller TryggareIDs partner) att företräda Kunden vid förlustanmälan och begäran om ersättning av registrerade föremål.
5. Beställning och lösenord
Kunden beställer Tjänsten genom att (a) erlägga betalning enligt det skriftliga erbjudande som TryggareID tillhandahåller eller genom att (b) acceptera ett erbjudande via telefon eller Internet. När TryggareID mottagit Kundens beställning skickas en bekräftelse med inloggningskoder till Kundens folkbokföringsadress. Kunden ansvarar för att erhållna koder inte sprids eller är tillgängliga för obehöriga personer. Finns risk för spridning eller att koden har kommit i orätta händer är Kunden skyldig att snarast byta sitt lösenord själv, detta görs på minasidor.tryggareID.se.
6. Korrekta uppgifter
För att TryggareID skall kunna tillhandahålla Tjänsten enligt Avtalet måste Kunden till TryggareID och Bisnode uppge korrekta uppgifter (namn, adress, e-post, personnummer samt lämplig identifiering av registrerade föremål) vid registrering och förlustanmälan. TryggareID har inget ansvar gentemot Kunden om denne vid registrering eller förlustanmälan lämnar information som är ofullständig, felaktig eller vilseledande.
7. Förlustanmälan
Kunden skall vid förlustanmälan till TryggareID legitimera sig genom att uppge sitt namn och personnummer samt de ytterligare upplysningar som kan krävas för att säkerställa Kundens identitet. Då anmälan om förlust skett skall TryggareID utan dröjsmål meddela den myndighet eller det företag som utfärdat registrerade föremål om förlusten. Om TryggareID så kräver skall Kunden skriftligen bekräfta muntliga meddelanden som lämnats av Kunden till TryggareID.
8. Informationens aktualitet
Informationen i kreditupplysningsföretagens tjänster uppdateras dagligen då information inkommer till kreditupplysningsföretagen. Vid frågor eller synpunkter på uppgifter hämtade från kreditupplysningsföretag hänvisas Kunden till att höra av sig Bisnode.
9. Rättelse och registerutdrag
Om kunden anser att en uppgift om denne i ett register är oriktig eller missvisande skall kreditupplysningsföretaget
kontaktasför att begära rättelse
10. Lagar och föreskrifter
Upplysningsverksamhet som Kunden genom Avtalet berättigas nyttja är reglerad i kreditupplysningslagen (1973:1173), personuppgiftslagen (1998:204) och yttrandefrihetsgrund-lagen (1991:1469). TryggareID följer även konsumenttjänstlagens (1985:716) bransch-överenskommelser och god affärssed.
11. Missbruk och avstängning av Tjänsten
Kunden får inte använda Tjänsten på annat än sedvanligt sätt eller på ett sätt som orsakar skada eller olägenhet för TryggareID eller annan.
För det fall tillhandahållandet av Tjänsten medför skada eller risk för skada för TryggareID äger TryggareID rätt att omedelbart stänga av Tjänsten. TryggareID får i samband därmed inte vidta åtgärder på annat sätt än vad som är försvarligt efter omständigheterna. TryggareID förbehåller sig rätten att med omedelbar verkan stänga av Tjänsten om:
Om TryggareID utnyttjar sin rätt enligt ovan och stänger av Tjänsten ovan ska Kunden snarast möjligt underrättas om TryggareIDs vidtagna åtgärder. TryggareIDs rätt att stänga av Tjänsten ska inte inverka på TryggareIDs rätt att göra andra påföljder gällande med anledning av Kundens avtalsbrott.
12. Pris
Priset för Tjänsten och övriga avgifter framgår av Avtalet. Alla priser är angivna inklusive mervärdesskatt. En fakturaavgift på 39 kr tillkommer vid vanlig pappersfaktura, vid autogiro utgår 0 kr. Om TryggareID säger upp Avtalet i förtid på grund av Kundens missbruk av Tjänsten eller grova vårdslöshet, återbetalas inte debiterad avgift till Kunden för den tid under vilken Avtalet skulle ha varit gällande utan förtida uppsägning.
Vid Avtalets ingående ingår tjugofyra (24) stycken skyddsdekaler som Kunden kan fästa på diverse värdeföremål, med unika koder förknippade med Kunden, vilket innebär att sådant föremål kan skickas tillbaka till Kunden om föremålet hittas av någon som skickar in föremålet. Skyddsdekalerna ingår kostnadsfritt under Avtalets tolv (12) första månader. Därefter debiteras 99 kr årsvis i förskott för bruk och fortsatt aktivering av skyddsdekalerna. Kunden godkänner förlängningen av användandet och aktiveringen av skyddsdekalerna under tolv (12) månader genom att erlägga betalning mot faktura som tillställs Kunden. Kunden äger fritt rätten att avstå från att betala denna del av fakturan varvid skyddsdekalerna upphör att gälla för den period fakturan avser.
13. Betalningsvillkor
Månadsavgifter faktureras månadsvis i förskott med tjugo (20) dagars betalningstid. Avgifter för tiden från Avtalsdagen fram till första månadsskifte faktureras i samband med den första förskottsfakturan. Om Kunden ej betalar i tid har TryggareID rätt att ta ut lagstadgad dröjsmålsränta.
14. Avtalstid, uppsägning och regler om konsumentskydd vid distansavtal
Avtalet träder ikraft från Avtalsdagen och gäller under tolv (12) månader (”Bindningstiden”). Avtalet skall sägas upp senast en månad före Bindningstidens utgång genom meddelande därom till TryggareIDs kundtjänst. Kunden kan enkelt säga upp sitt avtal eller ångra sin beställning dygnet runt genom att kontakta kundtjänst på kundservice@tryggareid.se. Vid utebliven uppsägning förlängs Bindningstiden med tolv (12) månader i taget. TryggareID kommer i god tid och på lämpligt sätt, t.ex. genom e-post, sms eller annat utskick, att avisera kund med information om att uppsägning kan ske. Kunden har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). För att ångerfristen skall göras gällande skall meddelande härom lämnas till TryggareID senast fjorton (14) dagar efter Avtalsdagen. Hos Konsumentverket finns ett standardformulär som Kunden som konsument kan (men inte behöver) använda när Kunden vill utöva sin ångerrätt. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att Kunden vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”). Vi har som målsättning att lösa tvister med dig först och undvika ARN.
15. Överlåtelse av Avtal
Kunden har ej rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet utan TryggareIDs skriftliga medgivande. TryggareID har rätt att överlåta eller pantförskriva sina rättigheter, samt överlåta sina skyldigheter enligt detta Avtal. Detta innefattar bland annat en rätt för TryggareIDs att överlåta sin rätt till betalning enligt Avtalet. Kunden informeras härmed om att abonnemangsavtalet kan komma att pantsättas till Arvato Finance Ab . Betalning av fordringar – av vad slag det vara må – som har sin grund i detta avtal kan med befriande verkan därför bara göras till till Arvato Finance Ab och de konton som till Arvato Finance Ab anvisar.
16. Personuppgifter
Kunden samtycker genom ingåendet av Avtalet till behandling av personuppgifter enligt nedan. TryggareID kommer att behandla de uppgifter som Kunden lämnat till TryggareID i syfte att fullgöra Avtalet, för identifikation, administration, kommunikation med Kunden, leverans, direktmarknadsföring och för statistikändamål. Detta kan även innebära samkörning, både inom och utom EU, med andra register och att Kundens uppgifter överförs till andra bolag inom TryggareIDs koncern och till TryggareIDs samarbetspartners. Uppgifter får ej behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring om Kunden motsätter sig sådan behandling. Kunden har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av uppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen. Kund som är privatperson har enligt personuppgiftslagen rätt att en (1) gång per kalenderår gratis få besked om vilka personuppgifter som behandlas om Kunden hos TryggareID oavsett hur dessa samlats in. Om Kunden vill ha sådan information ska Kunden lämna in en skriftlig begäran till TryggareID. Begäran ska skickas in underskriven per post och kan alltså inte skickas per e-post. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har Kunden rätt att begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas.
17. TryggareIDs ansvar och force majeure
Tjänstens funktionalitet är beroende av ett antal faktorer utanför TryggareIDs kontroll. TryggareID ansvarar inte för skador som har orsakats av händelser utanför TryggareIDs kontroll såsom exempelvis elavbrott, åsk- eller blixtnedslag, fördröjning i externt nät, störningar på eller avbrott i mobil- eller telefonförbindelse. Part är befriad från fullgörelse av förpliktelse enligt Avtalet om underlåtenheten att fullgöra en förpliktelse har sin grund i omständighet utanför parts kontroll såsom bland annat krig, krigsliknande händelse, uppror, sabotage eller hot om sabotage, myndighetsåtgärd eller ingripande, strejk, lockout, blockad eller annan arbetskonflikt, naturkatastrof eller exceptionella väderförhållanden, blixtnedslag, eldsvåda, översvämning eller störningar via telenätet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller andra liknande omständigheter av motsvarande vikt. Om part är befriad från fullgörandet av sina förpliktelser enligt denna punkt är part inte skadeståndsskyldig. Part som åberopar sådant förhållande enligt förra stycket till befrielse från fullgörande av avtalet är skyldig att omedelbart meddela andra parten härom.
18. Meddelanden
Meddelanden med anledning av Avtalet som ska vara skriftliga ska, om inget annat anges i Avtalet, ske genom brev eller e-post. E-postmeddelande till av Kunden uppgiven e-postadress, ska anses ha nått Kunden samma dag som det avsändes. Brev som avsänts till den andra partens senast uppgivna adress ska anses ha nått den mottagande parten senast på sjunde dagen efter avsändandet.
19. Tvist och tillämplig lag
Tvist i anledning av Avtalet ska avgöras av allmän domstol, varvid svensk rätt ska tillämpas.
Sorry, the comment form is closed at this time.